7 tips til dig, der skal flytte i nyt hus


Skal du flytte fra lejlighed og i et nyt hus, er der meget, som skal tænkes på. Der skal bestilles flyttemænd og pakkes ned og indrettes et helt nyt hjem.

Det kan virke overvældende, med alt det, man skal huske, så derfor følger her en liste med tips til, hvis din næste bolig er et helt nyt hus.

Meld dig ind i LLO

Står du med nøglerne i hånden til dit nye hus, som er en lejebolig, kan det kun anbefales, at du melder dig ind i LLO – Lejernes Landsorganisation. Det er at betragte som en fagforening for folk, der bor til leje, og LLO kan hjælpe dig, hvis du ender i strid med din udlejer om lejeudgifter, vedligeholdelse eller andet.

LLO er en medlemsorganisation, så du skal være medlem, og det koster lidt, men til gengæld er LLO uafhængig af staten eller andre interesseorganisationer, så de er 100% på lejernes side.

Hvilken havetype er du?

Er du så heldig at have fundet et hus med have, skal du gøre dig klart, hvad type have du drømmer om.

Der er flere muligheder, alt efter hvor meget tid du vil prioritere at bruge i haven. Mange bede, der skal passes og luges ud i, en urtehave hvor der skal høstes og bekæmpes skadedyr som dræbersnegle og andre uvelkomne kryb, roser der skal beskæres og en stor, trimmet græsplæne kræver alt sammen meget tid.

En fliseterrasse, og således en mindre græsplæne, og ikke for meget prydgrønt skal alt sammen passes mindre og der vil være mere tid til at sidde på terrassen og nyde solen i dit nye hus.

Forsikringstjek

Når du bliver herre i eget hus, er det en god idé at få lavet et forsikringstjek. Det er i reglen en god idé, at du gennemgår dine forsikringer en gang om året, men det er helt essentielt, når du flytter.

Tal med dit forsikringsselskab om hvor høj en sum, du er forsikret for, da dine ejendele tit bliver flere, og du indkøber dyrere ting.

Er værdien af dine ting vokset, skal forsikringssummen selvfølgelig følge med. Hvis du er flyttet i hus med kælder, er det også rart at vide, hvor du står i tilfælde af skybrud og en oversvømmet kælder.

Det er også rart at få sikret, hvordan du står i tilfælde af indbrud, og om der er noget du skal være særligt opmærksom på, udover selvfølgelig at have en forsikringsgodkendt og tyverisikker lås på døren.

Installér en alarm

Selvom det unægtelig er vigtigt at være ordentligt forsikret, er det jo endnu rarere generelt set at være beskyttet mod indbrud. Når du er flyttet ind i dit nye hus, vil det være en god idé at få installeret en alarm, så ubudne gæster i form af indbrudstyve får sværere kår.

Det kan også være en god idé at få installeret en alarm, i form af en ringeklokke på din havelåge, så du kan høre, når havelågen går op, selvom du er indenfor i huset og måske ikke har frit udsyn til haven.

Brug råderetten

Når du bor til leje kan det godt virke, som om du skal affinde dig med for eksempel det køkken, der er i huset, eller at der er to bittesmå soveværelser i stedet for det store, rummelige du drømte om.

Men det er muligt at få de drømme til at gå i opfyldelse, selvom udlejer ikke står overfor at skulle skifte dit køkken. Undersøg om du kan gøre brug af råderetten.

Med råderetten kan du selv gå ud og finde dit drømmekøkken eller få sat en skillevæg op eller pillet ned.

Ulempen ved råderetten kan være, at du selv skal betale af egen lomme og forbedringen jo bliver i boligen, og det nye køkken derfor ikke kan komme med, næste gang du flytter.

Men undersøg hos din boligforening, om du kan få glæde af råderetten og få lavet din nye bolig om til lige præcis din drømmebolig.

Vedligehold A- eller B-ordning

Når du bor til leje kan du enten være dækket af en A-ordning eller en B-ordning i forhold til indvendigt vedligehold. Undersøg det allerede, inden du flytter ind, da det har indflydelse på istandsættelsen af boligen ved til- og fraflytning.

En A-ordning betyder, at boligen er istandsat ved indflytning og alt vedligehold – maling af vægge, tapetsering eller behandling af gulve – er for egen regning, så længe du bor der.

Det giver den fordel, at der ikke skal males ved indflytning, men den ulempe at alt vedligehold, så længe du bor der, skal betales af egen lomme.

En B-ordning betyder, at der er en vedligeholdelseskonto, som kan bruges på istandsættelse af boligen ved indflytning, og imens du bor i boligen.

Der bliver sat et mindre beløb ind på vedligeholdelseskontoen hver måned, som kan bruges til istandsættelse. Ved en B-ordning er boligen ikke istandsat ved indflytning, så du må selv svinge penslen eller hyre en maler, til gengæld skal du ikke sætte lejligheden i stand, når du flytter.

Så der er både fordele og ulemper ved de to ordninger, men det fremgår af din lejekontrakt, hvad din bolig er dækket ind under.

Flyt en hverdag

Et sidste flyttetip på listen er et tip om planlægning. Hvis du har mulighed for at flytte en hverdag, er det tit lettere og ofte også billigere at bestille flyttemænd, da de fleste mennesker foretrækker at flytte i weekenden, hvor de allerede har fri.

Hvis du kan få planlagt en miniferie eller en enkelt fridag på en hverdag, er der simpelthen mindre rift om flyttemændene, og derfor er det oftest lidt billigere at flytte på en hverdag end i weekenden eller på helligdage – for eksempel påsken.

Der er mange ting at tænke på, og forhåbentlig hjælper denne liste dig lidt videre, uanset om du står med nøglerne i hånden eller kun lige er begyndt jagten. Boliglisten.dk er et godt sted at starte din jagt på drømmeboligen.

Forhåbentlig kan denne liste med syv nyttige tips hjælpe, hvis du stadig er på udkig efter drømmehuset.

TAGS:

Mikael er i gang med en gennemgående renovering og modernisering af sit 4 hus (og et sommerhus). Er Gør-Det-Selv person til fingerspidserne og elsker processen fra gammelt bras til renoveret og lækkert. Med en kæmpe have og en masse projekter, så sker der altid noget nyt.

Kommentarer